Nemá cenu protahovat spory o to, kolik se toho děti mají ve škole memorovat, a čemu všemu by naopak měly porozumět. Podstatu si můžeme říct v jediném výroku – a ten se můžem buď namemorovat, nebo jej pochopit, anebo ještě lépe – hádejte teď co! Prozradím to až dole… Tady je ten výrok:
„Znalost je, když víte, že rajčatům se říká rajská jablka. Moudrost je, když z nich nepečete jablečný štrůdl.“
A pro situace, ve kterých se i nadále vedou diskuse o „znalostech“ a „obsahu učiva“ a „povinných osnovách“, se můžeme namemorovat další výrok, nebo ho pochopit, anebo?
„Nehádej se s idiotem – stáhne tě na svou úroveň a tam tě zkušeně porazí svými zbraněmi…“
A co že je ta slíbená nejvyšší moudrost, která se týčí i nad zapamatováním i nad pochopením? Jo, holenku, na tu musí člověk přijít, tu mu nikdo nemůže takhle bezpracně vyslepičit, tak se taky trošku namáhejte 🙂
Stanislav Zajíček
20. 4. 2011 at 22.09Jan Amos promýšlel stejné věci jako my, třeba co je to vzdělání. Navíc psal latinsky, tudíž ho četli všude v Evropě. A dokonce ho někde i pochopili a ti nejchytřejší (třeba jezuité) dokonce se zachovali podle návodu z první stránky jeho nejslavnější knížky – a konec konců to je i odpověď na otázku pana Hausenblase.
P.S. Pořád musím myslet na to, jestli náhodou ten hlupák se štrůdlem s rajskými jablíčky nevynašel pizzu…
Ondřej Hausenblas • Post Author •
21. 4. 2011 at 17.40To je dobré vylepšení, ta pizza, díky! Ono to bylo tak, že omylem popadl dózu se solí, když dělal těsto, a tak byl nakonec rád, že to popletl i s těmi jablíčky…
Jana Amose je mi moc líto. Není on pravý vykořeněnec? Jeho ušlechtilé zásady a jeho pochopení vzdělání jako cesty ke spáse se u nás podařilo opravdu důkladně vymýtit a vykořenit. No, ono to bude spíš opačně. Vykořenění jsme my.
Zdeněk Sotolář
21. 4. 2011 at 21.06„Znalost je, když víte, že rajčatům se říká rajská jablka. Moudrost je, když z nich nepečete jablečný štrůdl.“ A hlupák vynašel pizzu. A politik? Neprozradil neznalost, utajil nemoudrost a usmažil raději koblihu. A kdo ví, co se skrývá uvnitř?