V diskusích kolem státní maturity – zejména nad písemkami – se hezky ukazuje, jak moc je potřeba společně si ujasňovat, jak kdo chápe který výraz. Onehdy se na Eduin.cz objevila diskuse čtenářů o tom, co by to měla být reálná tvorba textů, nebo tvorba reálných textů. A taky bychom mohli říct reálná tvorba reálných textů… atd. Ale asi se to dá uchopit i jednoduše.
Právě češtináři tohle jistě umějí a rádi dělají: kdo už jiný má dobře ten rozdíl umět vymezit i pochopit? A taky naučit druhé! A jasno mít potřebujeme, abychom se dohodli, co třebas žádat u maturity, nebo jak dosáhnout lepších výsledků u žáků na ZŠ, atd.
Mohli bychom se shodnout, že reálné texty jsou ty, které se u nás vyskytují v realitě, tj. v krásné literatuře, v naučné literatuře, v novinách, v rádiu, na internetu atd.? Tyhle texty bych si bral za cíl výuky jen velmi promyšleně:
a) Ty texty mizerné jen jako předmět k analýze, která má jejich mizernost odhalit a pak možná k napravování toho, co nějaký neumětel naškrábal. Ale to je dost náročný úkol, abychom na něm pracovali například s osmáky, musíme to mít dobře připravené, nepůjde do toho skočit náhle a bez průpravy na textech dobrých, a to je bod b).
b) Reálné texty zdařilé (věcné i umělecké) samozřejmě čteme pořád, i v dalších předmětech se dnes sleduje, aby se o oboru víc četlo a na porozumění čtenému se žáky pracovalo (matematici často pozorují, že děti nevyřeší úlohu proto, že nedokážou „načíst“ zadání, a nikoli že nedokážou najít postup řešení).
Reálná tvorba textů je ale něco jiného!
Proces, kterým má žák svůj text vytvořit, má mít (aspoň ty hlavní) rysy toho, jak se v životě dobré texty píšou. Člověk má nějaký vážný záměr, se kterým se k někomu docela určitému chce obrátit – k jedinci, ke skupině, možná i k „veřejnosti“ (ačkoliv takový neurčitý adresát nejméně pomáhá v psaní a nejvíce svádí k plkání).
A které rysy tedy reálná tvorba textů mít nemá? To je to jádro pudla: Reálná tvorba například nemívá za adresáta pana učitele. Reálně se píše spoustě možných adresátů, podle pisatelova záměru a tématu. (Ale pro pana učitele se reálně tvoří leda děkovný dopis za nějakou krásnou hodinu, nebo návrhy, jak vylepšit a usnadnit učení, nebo zdůvodnění nějakého žákova činu, které v mluvené formě učitel nepřijal či nepochopil, nebo poděkování na konci studia, atp.)
Horší je, že tradičně v naší škole žákův text u učitele skončí. Nikoli příslušný adresát, ale učitel text posuzuje, a vlastně jen učitel si přečte to, které své myšlenky a pocity nebo informace věcné žák vyjádřil, jak působil na čtenáře. Ale to prosím není rys reálných textů: že je čte jenom nějaký učitel, a ne docela reálný cílový adresát! Když žák píše na konci hodiny o koloniálním panování Britů v Indii o tom, zda má „bílý muž“ právo vnucovat svou kulturu „divochům“, nemá učitel v zadání k práci žádat žáka, aby to prostě napsal na papír a odevzdal k oznámkování – to je prostě v tvorbě textů nereálné (ačkoliv se to tak dělá v mnoha českých školách). Asi by to žák měl psát pro někoho, koho ten problém, ty informace a názor žáka může zajímat: přinejmenším by mohl být požádán, aby text napsal svým spolužákům, kteří spolu s ním tu hodinu o Indii sdíleli. (Mohl by psát i do Transparency International, taková dost pravděpodobná simulace situací je ve škole často nezbytná – ale měla by, jak jen možno, být podepřena tím, že dopis bude opravdu odeslán. Jinak se divíme, že žáci na psaní kašlou.
Reálná tvorba textů znamená pro výuku i další prvky:
Žák píše za sebe, uplatňuje svou osobu, své vidění světa nebo své city. Nikoli „správnou“, učebnicovou, všeplatnou myšlenku, nikoli „náležité“ pocity. Skrze psaní se žáci možná k nalezení přijatelných názorů a opravdových, a přitom civilizovaných prožitků vedou a dostávají, ale už to, jak často se v české škole zadává „téma“ k psaní, ukazuje, jak málo počítáme s reálnou tvorbou textu: vybrati si téma, to je součást reálné tvorby textu, to musíme umět, pokud jsme vyšli ze školy poněkud vzdělaní. Drsný patnáctiletý trumpeta se možná rozhodne, že bude psát o tématech, jako je jeho oblíbená kapela bouchů a báců nebo rychlá a nebezpečná jízda – a teprve na svém tématu se může učit, jak psát čitelně, působivě, a taky uspořádaně nebo aspoň trochu společensky únosně. S nižšími, praktickými žánry písemných sdělení se jistá témata taky sama vnucují: blahopřání, žádost, stížnost, výzva aj. Ale samostatnému používání jazyka se na nich žák nenaučí – k otmu je třeba, aby psal texty s volnější formou, ale s větším osobním nasazením a zodpovědností za důsledky. (Nikoli se zodpovědností za čtyřku, kterou dostane za chyby v pravopise, ale se zodpovědností za to, že jeho myšlenky budou odmrštěny kvůli prasopisu nebo pravopisu, kvůli neujasněnosti nebo urážlivosti atd.
Zdeněk Sotolář
24. 6. 2013 at 21.56Bylo by jistě skvělé, kdyby se psalo více reálně: tak jako nabízí třeba projekt MF Studenti píší noviny. Ale stejně své místo budou mít i „nereálné“ texty, texty pro pana učitele, texty modelové či zcela jen výukové. Např. takové oznámení. V učebnici žurnalistiky ho asi nenajdeme. Fikce? Možná, ale pro výuku v určitém čase se oznámení zříkat nemusíme. Nebo taková úvaha. Ta naše školská je také fikce. Nácvik. Důležité je na nácviku nezamrznout a postoupit dále. Pojďme ten úvahový postup zasadit do eseje, úvodníku, komentáře, nebo dokonce básně. Reportáž? Pokud žák nevyrazí s blokem, foťákem a diktafonem do terénu, vždy to bude opět jen fikce. Ať klidně zůstává napětí mezi „školským (fiktivním) textem“ a „reálným textem“, ale při plném vědomí, že tomu tak je, že reálný text musí mít reálného adresáta, že reálný text nevzniká na přání pana učitele, že takový text vzniká nejlépe z vlastní potřeby. Může být takovým reálným textem maturitní sloh?
Radek Sárközi
25. 6. 2013 at 0.32Pseudotextů je ve škole mnohem více, než si dokážeme jako učitelé přiznat. Napadá mě, zda nejde o příliš velkou abstrakci, která žákům učení spíše znesnadňuje… Problematika by se dala snadno rozšířit z oblasti psaní i na spoustu jiných školských pseudosituací a pseudoproblémů, které v realitě vlastně neexistují. Učitelé si to ale moc neuvědomují. Potřebují k tomu nezávislé pohledy z praxe.
Petr Koubek
2. 7. 2013 at 12.44JJ, vysvětlit někomu rozdíl mezi učivem, cílem vzdělávání (znalostí, dovedností, kompetencemi žáka) a „tématem“ je kumšt 🙂